24 maart 2021 

En nieuw vinkje in het aanbestedingsproces of een kantelpunt?

Opschortende termijnen bij klacht over ‘design van de aanbesteding’

In voorkomende gevallen maken wij gebruik van onze aanbestedingsjurist Arthur van Heeswijk. Fijn dat wij voor de lastige vragen gedurende aanbestedingen terug kunnen vallen op een partij met kennis van zaken. Onlangs publiceerde Arthur een artikel op LinkedIn dat het lezen waard is. In februari dit jaar heeft de Staatssecretaris in een kamerbrief een voorstel gedaan voor het verbeteren van de positie van ondernemers tijdens het aanbestedingsproces. Onderdeel van het voorstel is de beoogde introductie van opschortende termijnen voor het afhandelen van klachten.

In de huidige aanbestedingen bestaat de klachtenprocedure (soms) ook maar is dit veelal een procedure van de aanbestedende dienst. Klachten worden nu veelal tijdens de periode van Inlichtingen in de vorm van een vraag geformuleerd. En meestal wordt op een vraag als het gaat om bijvoorbeeld proportionaliteit door de aanbestedende dienst gereageerd in de vorm van ‘De aanbestedende dienst is van mening dat ….etc….etc.” Is dit voorstel een kantelpunt of een nieuw vinkje in de lijst?

Meer van minder regels

In mijn beleving moet er meer van minder regels komen. In het kader van aanbestedingen zijn wij volledig het doel voorbij geschoten. Het is niet uit te leggen en onwerkbaar geworden. Daarnaast legt het een bom onder onze toekomst want het is niet de marktwerking die selecteert maar het proces, en dat kan niet de bedoeling zijn. Ik zie dan ook een sombere toekomst waarin het raamcontract regeert en er problemen ontstaan bij het bedienen van de overheid in tal van projecten omdat de kennis ondergebracht is in een versnippert totaal aan ingenieursbureaus (je kunt immers onmogelijk in alle raamovereenkomsten deelnemen).
Geen raamcontract aannemen is geen optie meer want dat betekent dat je geen werk meer hebt voor de komende vier jaar. Dus moeten medewerkers ontslagen worden en gaat onze branche personeel rondpompen. Gelijk aan de concessieaanbestedingen voor het openbaar vervoer, het geldtransport (weet je nog dat personeel van de voormalige contractant bij de winnende aanbieder werd aangenomen onder slechtere arbeidsvoorwaarden, Nederland sprak er schande van!), aanbesteding in de zorg waarbij essentiële kennis van cliënten verloren gaat, etc., etc., etc.

Klachtenportaal

Ten aanzien van het indienen van klachten waar over het artikel van Arthur gaat, is mijn ervaring dat dat voorheen geen enkele zin had. Tijdens de aanbestedingsprocedure wordt er door meerdere partijen de disproportionaliteit aangegeven, maar steevast door de aanbestedende dienst terzijde gelegd. Een klacht indienen heeft geen zin en bezwaar maken tegen een afwijzing kan pas op het moment dat ingeschreven is (als de kosten voor inschrijving ook zijn gemaakt). Kortom; er is voor partijen geen enkel platform om invloed te krijgen op het proces, voorafgaand aan de inschrijving. En daar komt nog bij dat bezwaar maken veel negatieve energie geeft.

Als het zo is dat er nu voor inschrijving een klacht ingediend kan worden en daarmee de procedure tot stilstand komt, is er wel een middel. Mits de bezwaren inhoudelijk goed worden beoordeeld en er vanuit opbouwende kritiek naar mogelijkheden voor verbetering wordt gekeken. Dan juich ik dit toe. Maar als de invloed van de aanbestedende dienst tot in de commissie rijkt, zijn we niet veel verder gekomen dan het zetten van een nieuw vinkje; “Commissie geraadpleegd” -> Ja -> En door!

Doen we het goed of doen we het goede?

De vraag waarom het gaat is niet of de overheid het goed doet, maar of onze overheid het goede doet. Lees dan voor de aardigheid het artikel “We moeten dingen simpeler willen houden” van De Groene Amsterdammer.

Wat ik doe is het gesprek aangaan. Met aanbesteders en opdrachtgevers en gaande weg merk ik dat mijn ideeën over het “Nieuwe Aanbesteden” voet aan de grond krijgt. Want wees eens eerlijk in welke mate wordt door aanbesteders niet aangegeven dat ‘het niet simpeler kan vanwege de aanbestedingswet’? Ik denk dat daar best ruimte in zit en die ruimte ga ik opzoeken.

Als je begint met durven, eindig je met kunnen

Over de schrijver
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down